آشپزی سنتی

ساخت وبلاگ

آش دندونی یکی از آش سنتی و خوشمزه ما ایرانی هاست زمانی که کودک اولین دندون خود در میاورد درست می کنند زیرا این آش سرشار از انواع پروئتین می باشد این آش خوشمزه در شهرهای مختلف با کمی تغییرات درست می شود امروز طرز تهیه آش دندونی فوق العاده خوشمزه را با هم یاد می گیریم.

مواد لازم برای تهیه آش دندونی

نخود۱ پیمانه
لوبیا قرمز۱ پیمانه
لوبیا چیتی۱ پیمانه
گندم۲ پیمانه
سیر۳ حبه
پیاز۲ عدد
آب قلم۴ لیوان
سیر داغ و نعنا داغبه مقدار لازم
نمک و فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه آش دندونی

طرز تهیه آش دندونی

مرحله اول ( آماده سازی مواد )

ابتدا گندم حبوبات را از شب قبل خیس می کنیم و چند بار آبش را عوض می کنیم تا نفخ آنها گرفته شود و کمی نرم شود.

مرحله دوم ( پخت حبوبات )

ابتدا گندم را با آب فراوان می گذاریم خوب بپزد و وقتی بین دو دست فشار می دهیم له شود سپس حبوبات را جداگانه می پزیم و آبش را عوض می کنیم و آبکش می کنیم ( سعی کنید حبوبات را جداگانه بپزید زیرا زمان پخت حبوبات باهم متفاوت است )

مرحله سوم ( پخت آش )

پیاز را خلالی کرده و داخل قابلمه با زردچوبه فراوان خوب تفت بدهید تا طلایی شود سپس سیر رنده شده را اضافه می کنیم تا عطر سیر خارج شود و در آخر آب قلم و یا عصاره آب گوشت ( در صورت استفاده از عصاره گوشت آن را در آب ولرم پودر کرده و باز می کنیم ) به همراه حبوبات به آش اضافه می کنیم و و اجازه می دهیم تا آش با حرارت ملایم خوب جا بیفتاد و در آخر نمک و فلفل سیاه و دو ق غذا خوری پیاز داغ را به آش اضافه می کنیم و با سیر داغ و نعنا داغ و کشک تزئین می کنیم .

نکات و فوت و فن های آش دندونی

  • گندم خیلی دیر می پزد سعی کنید از زودپر استفاده کنید تا خوب پخته و لعاب بی اندازد.
  • می توان گندم را بعد پخت با گوشت کوبی برقی خوب میکس کنیم و به آش اضافه کنیم.
  • آش دندونی باید غلیظ باشه و آب کمی داشته باشه.
  • در بعضی شهر ها مقداری رب نیز به آش اضافه می کنند.
  • به دلخواه می توان عدس و یا لوبیا سفید نیز اضافه کنید.
  • مقدار مرزه خشک و یا سبزی آش را می توان اضافه کرد.
آشپزی سنتی...
ما را در سایت آشپزی سنتی دنبال می کنید

برچسب : آش دندونی, نویسنده : مانیا ashpazi-soonati بازدید : 262 تاريخ : 29 / 11 / 1399 ساعت: 22:46

کشک بادمجان یک غذای اصیل ایرانی است. کشک و بادمجان هر کدام به صورت جداگانه دارای خواص بسیاری هستند حالا در کنار هم قرار گرفته اند یک ترکیب خوشمزه و پر فایده را به وجود آورده اند. كشك بادمجان در مناطق مختلف کشور پخته می شود. با این تفاوت که در برخی از مناطق كشك بادمجان كبابي و بعضی از كشك بادمجان سرخ شده درست می کنند. علاوه بر اینکه کشک بادمجان خاصیت آنتی بیوتیک دارد، همچنین حاوی ویتامین هایی نظیر A ،B1 ،B2 ،B3 ،B6 ،C ،E هست. در این مطلب ما  قصد داریم تا طرز تهیه کشک بادمجان گیلانی را به شما آموزش دهیم.
 
مواد لازم برای کشک بادمجان
 
  • بادمجان:  10 عدد
  • پیاز:  3 عدد
  • کشک:  100 گرم
  • گردو:  5 عدد
  • سیر: 4 حبه
  • نعنا: 2 قاشق غذاخوری
  • روغن، نمک، فلفل، زردچوبه: به میزان لازم

طرز تهیه کشک بادمجان

 
دستور پخت کشک بادمجان
 
1. طرز تهیه کشک بادمجان کبابی
روی بادمجان ها را شکافی ایجاد کنید و روی زغال یا روی شعله گاز خانگی بگذارید تا کبابی شوند. بعد از اینکه کاملا کبابی شد از روی حرارت برداشته با دستکش پوست آن را جدا کرده و داخل ظرفی می گذاریم. سپس بادمجان ها را با گوشت کوب می کوبیم تا کاملا ریش ریش شود .
 
1. طرز تهیه مواد تزیین کشك بادمجان

ابتدا پیاز را پوست کنده به صورت خلالی برش داده و در روغن سرخ می کنیم تا کاملا رشته های طلایی و برشته داشته باشیم. نعنا را داخل مقداری روغن با نمک و زردچوبه تفت می دهیم در زمان کوتاه این کار را انجام می دهیم تا نعنا نسوزد و تلخ نشود. سیر را رنده ریز می کنیم و آن را در روغن به همراه زرد چوبه و روغن تفت می دهیم.

3. آماده سازی کشک
کشک را داخل شیر جوش ریخته و به مدت 20 دقیقه حرارت می دهیم.

4. طرز تهیه کشک بادمجان
ابتدا در تابه بزرگی روغن ریخته و بادمجان های آماده شده را به همراه نمک، فلفل، زردچوبه تفت می دهیم. بعد از گذشت 20 دقیقه نیمی از کشک، پیاز، نعنا و سیر را به بادمجان اضافه می کنیم به همراه نصف استکان آب جوشیده درب ظرف را می بندیم تا کاملا جا افتاده و به روغن بیوفتد سپس داخل ظرف مناسبی ریخته و با موادی که داریم و گردو تزیین می کنیم و در کنار سبزی خوردن فصل و نان تازه سرو می کنیم.

منبع: سلام دنیا

آشپزی سنتی...
ما را در سایت آشپزی سنتی دنبال می کنید

برچسب : طرز تهیه کشک بادمجان ؛ کشک بادمجان کبابی, نویسنده : مانیا ashpazi-soonati بازدید : 193 تاريخ : 29 / 11 / 1399 ساعت: 0:39

کیک یزدی شیرینی اصیل و بومی شهر یزد است. این شیرینی عموما در مراسم ختم، نذری و جشن ها برای پذیرایی استفاده می شود. طعم خاطر انگیز و خوش این شیرینی را همه ایرانی حس کرده اند و نوعی از این شیرینی که در قنادی یزد موجود است با نوعی که ما در شهر های مختلف چشیده ایم کاملا متفاوت است. در بخش آشپزی وب سایت سلام دنیا قصد داریم طرز تهیه کیک یزدی با طعم اصیل آن را به شما آموزش دهیم.
 
مواد لازم برای کیک یزدی
  • آرد سفید: 1.1/2 پیمانه
  • تخم مرغ: 2 عدد
  • روغن: 1/2 پیمانه
  • ماست: 2/3 پیمانه
  • شکر: 2/3 پیمانه
  • بیکینگ پودر: 1/2 قاشق چایخوری
  • گلاب: 3 قاشق غذاخوری
  • پودر هل سبز: 1/2 قاشق غذاخوری
طرز تهیه کیک یزدی | سلام دنیا
 
1.آماده سازی تخم مرغ ها
تخم مرغ های هم دمای محیط شده را داخل ظرفی شکسته و با شکر و هل به مدت 7 دقیقه مخلوط کنید تا کرمی و کشدار شوند.
 
2. آماده سازی خمیر
به تخم مرغ ها ماست، گلاب و روغن را بیفزایید و 2 دقیقه دیگر مخلوط کنید. حالا مواد خشک شامل آرد و بیکینگ پودر را با هم 3 مرتبه الک می کنیم به خمیر افزوده و با سرعت کم همزن تا جایی که فقط یکدست شود مخلوط می کنیم.
 
طرز تهیه کیک یزدی خانگی اصل یزد
داخل ظرف کیک یزدی از کاغذ های مخصوص آن گذاشته و فقط 2/3 قالب را از مواد پر می کنیم تا جایی برای پف کردن داشته باشد. حالا با یک چاقوی آغشته به روغن دو خط به شکل به علاوه روی خمیر ایجاد می کنیم تا به حالت گنبدی پف کند. سپس داخل فر گرم شده با 180 درجه سانتی گراد به مدت 20 تا 30 دقیقه می پزیم. بعد از خنک شدن داخل ظرف سرو چیده و با پودر پسته تزیین می کنیم.
آشپزی سنتی...
ما را در سایت آشپزی سنتی دنبال می کنید

برچسب : طرز تهیه کیک یزدی اصل , کیک یزدی خانگی, نویسنده : مانیا ashpazi-soonati بازدید : 274 تاريخ : 26 / 11 / 1399 ساعت: 22:02

قورمه سبزی غذای اصیل و محبوب ایرانیان است که اصالت این غذا به 2000 تا 5000 سال پیش مربوط می باشد. قرمه سبزی در هر شهر و دیار از ایران عزیز با کمی تفاوت پخت می شود. البته این غذای لذیذ در تمام دنیا شهرت و از محبوبیت برخوردار است. قورمه سبزی از دو بخش پروتئین گیاهی و حیوانی و یک بخش سبزی تشکیل شده که فواید فراوانی دارد. در اینجا قصد داریم تا طرز تهیه قورمه سبزی را به شما آموزش دهیم.
 
طرز تهیه خورشت قرمه سبزی
مواد لازم برای قورمه سبزی
  • گوشت مغز ران: 500 گرم
  • سبزی قورمه: 1 کیلو
  • لوبیا قرمز: 1 پیمانه
  • پیاز داغ: 50 گرم
  • لیمو عمانی: 4 عدد
  • نمک، فلفل سیاه، زرد چوبه: روغن به میزان لازم از هر کدام
  • زعفران دم شده: 2 قاشق غذا خوری
  • آبغوره: 2 قاشق غذا خوری
 
دستور پخت قورمه سبزی
1. آماده سازی لیمو عمانی
چند حفره روی لیمو عمانی ایجاد می کنیم و داخل ظرف آب گرم قرار می دهیم تا تلخی آن گرفته شود.


2. آماده سازی سبزی
سبزی ها را (با مقادیر گفته شده در نکات تهیه کنید) سپس آنها را پاک و خرد کرده و داخل روغن سرخ کنید. مقدار سرخ شدن سبزی به خود شما بستگی دارد ولی به میزانی سرخ کنید که همه مواد غذایی سبزی با حرارت از بین نرود.

3. طرز تهیه قورمه سبزی
ابتدا داخل ظرف مناسب پخت خورشت، پیاز داغ، گوشت و ادویه ها را با هم سرخ می کنیم تا جایی که رنگ گوشت عوض شده و عطر مطبوعی بلند شود سپس لوبیا و یک سوم از سبزی آماده شده را افزوده تفت کوچکی می دهیم و آب جوشیده را به مخلوط اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا گوشت و لوبیا پخته شود.

4. جا افتادن خورشت قرمه سبزی
در این مرحله گوشت و لوبیا پخته شده است. باید باقی مانده سبزی، زعفران، آبغوره و لیموی عمانی را اضافه کنیم همچنین نمک غذا را اندازه کرده و اجازه دهیم خورشت غلیظ تر شود و به روغن بیوفتد سپس در ظرف سرو قرار می دهیم و با برنج ایرانی سرو می کنیم.

منبع: وب سایت سلام دنیا

آشپزی سنتی...
ما را در سایت آشپزی سنتی دنبال می کنید

برچسب : طرز تهیه خورشت قورمه سبزی ؛ خورش قورمه مجلسی, نویسنده : مانیا ashpazi-soonati بازدید : 241 تاريخ : 23 / 11 / 1399 ساعت: 22:54

کتلت یکی از خوشمزه ترین غذاهایی است که هم می توان با پلو و هم نون سرو کرد طعم و عطر کتلت برای ما از بچگی تمامی غذاها فرق داشته و می توان گفت کمتر کسی هست که کتلت را دوست نداشته باشه. امروز طرز تهیه کتلت سیب زمینی با گوشت چرخ کرده با هم یاد می گیریم با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه کتلت سیب زمینی با گوشت

سیب زمینی۴ عدد متوسط
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
پیاز۲ عدد
تخم مرغ۲ عدد
آرد نخودچی۱ ق غذا خوری
سیر۲ حبه
نمک و فلفل سیاه، زردچوبه، زیرهبه مقدار لازم

کتلت سیب زمینی و گوشت چرخ کرده

طرز تهیه کتلت سیب زمینی با گوشت چرخ کرده

مرحله اول (آماده سازی مواد کتلت)

ابتدا سیب زمینی را خام رنده می کنیم و آبش را می گیریم.

پیاز را رنده کرده و آبش را می گیریم.

تخم مرغ ها را داخل کاسه شکسته و با چنگال می زنیم.

گوشت چرخ کرده را داخل کاسه گذاشته و پیاز و سیب زمینی را به همراه سیر رنده شده و تخم مرغ زده شده و ادویه و آرد نخودچی خوب هم می زنیم و ورز می دهیم و برای نیم ساعت داخل یخچال گذاشته تا استراحت کند.

مرحله دوم (سرخ کردن کتلت)

داخل ماهیتابه روغن ریخته و می گذاریم تا خوب داغ شود، کنار دستتون یه کاسه آب بگذارید و دست های خود را مرطوب کرده و از مواد کتلت برمیداریم و حالت می دهیم و داخل ماهیتابه خوب سرخ می کنیم.

آشپزی سنتی...
ما را در سایت آشپزی سنتی دنبال می کنید

برچسب : طرز تهیه کتلت سیب زمینی, نویسنده : مانیا ashpazi-soonati بازدید : 294 تاريخ : 20 / 11 / 1399 ساعت: 21:32

کیک اسفنجی کیکی است که می تواند پایه تمام کیک هایی باشد که با خامه و غیره تزیین و سرو می شوند. در این کیک از خاصیت کف کنندگی تخم مرغ برای تهیه و پخت استفاده می شود. علت نامگذاری این کیک هم شباهت بافت اسفنجی آن بعد از پخت به اسفنج دریایی است. در این مطلب می خواهیم تا طرز تهیه کیک اسفنجی را به شما آموزش دهیم.
 
مواد لازم برای کیک اسفنجی
 
  • آرد سه صفر قنادی: 1 پیمانه
  • بیکینگ پودر: 1 قاشق چایخوری سر صاف
  • کره :180 گرم
  • تخم مرغ: 6 عدد
  • نشاسته ذرت :2 قاشق غذاخوری
  • نشاسته گندم: 4 قاشق غذاخوری
  • وانیل:  1 قاشق چایخوری

طرز تهیه کیک اسفنجی ساده

 
دستور پخت کیک اسفنجی
 
1. طرز تهیه کیک اسفنجی
زرده و سفیده تخم مرغ ها را از هم جدا می کنیم. حالا سفیده تخم مرغ را با همزن با سرعت بالا تا زمانی می زنیم که رد پره های همزن روی سفیده باقی بماند و اگر ظرف را وارونه کنیم از ظرف جدا نشود. حالا سفیده ها را داخل یخچال می گذاریم تا باقی مراحل را طی کنیم.
 

2. آماده سازی زرده تخم مرغ ها
حالا زرده تخم مرغ را به همراه وانیل و شکر خوب مخلوط می کنیم تا به کرمی کشدار تبدیل شود. در این مرحله آب جوش را به تدریج طوری که به زرده ها آسیب نزند اضافه و مخلوط می کنیم.

3. آماده سازی مواد خشک
حالا مواد خشک را که شامل آرد سفید، بیکینگ پودر، آرد نشاسته بود را مخلوط کرده و 3 مرتبه الک می کنیم.

4. طرز تهیه کیک اسفنجی با پف زیاد
زرده و سفیده فرم گرفته را با مواد خشک به صورت تدریجی و به شکل دورانی مخلوط می کنیم. حالا خمیر لطیفی که بدست آمده را داخل قالب 20 سانتی ریخته و در فر گرم شده با دمای 180 درجه سانتی گراد به مدت حدودا 45 دقیقه بپزید. 30 دقیقه اول به هیچ وجه درب فر باز نشود. بعد از آن با خلال می توانیم تست پختگی را انجام دهیم. و بعد از خارج کردن از فر آن را روی توری مخصوص می گذاریم تا کاملا خنک شود.

آشپزی سنتی...
ما را در سایت آشپزی سنتی دنبال می کنید

برچسب : طرز تهیه کیک اسفنجی با پف زیاد؛ کیک ساده خانگی, نویسنده : مانیا ashpazi-soonati بازدید : 227 تاريخ : 20 / 11 / 1399 ساعت: 18:09

خوراک مرغ یکی از غذاهای سالمی است که می توان برای شام یا مهمونی درست کرد یکی از مهم ترین نکات تهیه خوراک مرغ مرینت کردن آن است که سعی کنید که از شب قبل موادش را حاضر کنید هر چقدر زمان بیشتری برای استراحت باشد مرغ خوش طعم تری تهیه می کنید این خوراک را هم با سینه و هم ران می شود تهیه کرد که ما در این آموزش که از سایت آشمزی آورده ایم از ران استفاده کردیم ، با هم یک خوراک مرغ و سیب زمینی در فر یاد می گیریم.

خوراک مرغ سرخ شده درفر

مواد لازم برای خوراک مرغ سرخ شده در فر

ران مرغ۵ تکه
پیاز خلالی۱ عدد بزرگ
هویج۳ عدد
سیب زمینی خرد شده۲ عدد
فلفل دلمه رنگی خلالی شده۱ عدد
سیر۴ حبه
مایونز۲ ق غذا خوری
رب گوجه فرنگی۱ ق غذا خوری
پودر تخم گشنیز۱ ق چایخوری
روغن زیتون۴ ق غذا خوری
سس وچستر (دلخواه)۲ ق غذا خوری
زعفرانبه مقدار لازم
فلفل سیاه و نمک و پودر پاپریکا و ادویه مرغبه مقدار لازم

طرز تهیه خوراک مرغ و سیب زمینی مجلسی

مرحله اول ( مرینت کردن مرغ )

در ظرفی روغن زیتون و مایونز و زعفران و سس وچستر و رب گوجه فرنگی را میکس کنید و تا خوب مخلوط شود سپس ادویه ها به همراه پودر تخم گشنیز اضافه کرده و یک لیوان آب به سس اضافه کرده تا کمی رقیق شود سپس سیر ورقه شده به همراه پیاز و فلفل دلمه را به موادمون اضافه می کنیم (سس را بچشید اگر نمک سس کم بود مقداری نمک اضافه کنید )

مرغ ها را در سس بخوابانید و روی ظرف را سلفون بکشید و برای ۴ ساعت داخل یخچال استراحت بدهید تا مزه دار شود.

مرحله دوم ( پخت مرغ )

کف ظرف مدنظر را چرب کرده و مرغ ها را به همراه سس و هویج خرد شده و سیب زمینی خرد شده داخل ظرف بریزید و روی ظرف را با فویل بپوشانید و برای ۱/۵ تا ۲ ساعت در فر به دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد قرار بدهید .

آشپزی سنتی...
ما را در سایت آشپزی سنتی دنبال می کنید

برچسب : طرز تهیه خوراک مرغ و سیب زمینی, نویسنده : مانیا ashpazi-soonati بازدید : 246 تاريخ : 15 / 11 / 1399 ساعت: 22:35

کوفته برنجی از غذاهای اصیل و بسیار خوشمزه ایرانی است و تقریبا همه کوفته دوست دارند. کوفته انواع متفاوتی دارد اما کوفته برنجی بیشتر از بقیه انواع کوفته رایج است. کوفته برنجی هم با نان مصرف می‌شود و هم بدون نان خورده می‌شود. همچنین کوفته برنجی را می توان در اندازه ها و  شکل های مختلفی درست کرد.
پیشنهاد می شود کوفته برنجی را برای ناهار تهیه کنید چون این غذا نسبتا سنگین است و بهتر است برای شام مصرف نشود. به دلیل اینکه مواد اولیه برای تهیه کوفته برنجی دارای خواص و ویتامین های زیادی هستند، در نتیجه کوفته برنجی غذایی بسیار مقوی و پرخاصیت است.

مواد لازم برای تهیه کوفته برنجی برای ۸ نفر

  • گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
  • برنج ۲.۵ پیمانه
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • پیاز ۲ عدد
  • لپه ۴ قاشق غذاخوری
  • آرد نخودچی ۱ قاشق غذاخوری
  • شوید تازه و خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
  • تره تازه و خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
  • جعفری تازه و خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
  • گشنیز تازه و خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
  • نعنا خشک ۱ قاشق غذاخوری
  • ترخون خشک ۱ قاشق غذاخوری
  • مرزه خشک ۱ قاشق غذاخوری
  • شنبلیله خشک ۱ قاشق غذاخوری
  • گوجه فرنگی رنده شده ۳ عدد
  • رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل، زردچوبه و روغن به میزان لازم
  • آبلیمو ۲ قاشق غذاخوری
  • آلو یا گوجه سبز برای داخل کوفته

 

طرز تهیه کوفته برنجی خوشمزه و مجلسی

 

مرحله ۱:

اولین مرحله خیساندن برنج و لپه از چند ساعت قبل است. پس از خیس خوردن، برنج و لپه را شسته و هر کدام را جداگانه داخل قابلمه با مقداری آب بریزید تا کامل بپزند. در صورت تمایل می توانید وقتی برنج به جوش آمد کمی از سبزی های تازه و کمی زردچوبه را به برنج در حال جوش اضافه کنید و کمی بعد برنج را آبکش کنید. به یاد داشته باشید تا آب برنج را دور نریزید چون در ادامه به آن نیاز خواهیم داشت.

 
مرحله ۲:

یکی از پیازها را رنده ریز می کنیم و آب پیاز را می گیریم و  سپس با گوشت، برنج پخته، لپه پخته، نمک، فلفل، زردچوبه و سبزی های تازه مخلوط کرده و در ادامه تخم مرغ و آرد نخودچی را هم اضافه کرده و حسابی و  ورز می دهیم تا مواد کاملا با هم مخلوط بشوند و بعد مواد را به ظرف می کوبیم تا مواد سفت و چسبناک بشوند. اکنون باید مواد کوفته  را داخل یخچال بگذارید تا کمی خنک شود.

 
مرحله ۳:

یک عدد پیاز را ریز خرد کنید و سپس در تابه کمی روغن بریزید تا داغ شود و پیازهای خرد شده تفت بدهید تا طلایی شوند. درادامه رب گوجه فرنگی، باقی سبزی های تازه، نمک، فلفل و زردچوبه اضافه کنید و کمی مواد را تفت دهید. اکنون گوجه ها را که پوست گرفته و رنده کرده اید به همراه آب برنج به مواد اضافه کرده و مخلوط کنید و مواد را به یک قابلمه بزرگ منتقل کنید و صبر کنید تا سس کوفته برنجی با حرارت ملایم بجوشد.

 
مرحله ۴:

به اندازه یک پرتقال از مواد کوفته برداشته و در کف دست پهن کنید و  یک آلو یا گوجه سبز در وسط آن قرار داده و مواد را ببندید و گرد کنید و در آب کوفته که درحال جوشیدن است به آرامی رها کنید. حدود نیم ساعت بعد، وقتی که آب کوفته برنجی کمی غلیظ شد غذا آماده است.

منبع : parsiday.com

آشپزی سنتی...
ما را در سایت آشپزی سنتی دنبال می کنید

برچسب : طرز تهیه کوفته برنجی, نویسنده : مانیا ashpazi-soonati بازدید : 396 تاريخ : 9 / 11 / 1399 ساعت: 20:00

این  پای بدون گلوتن بسیار خوشمزه است. شما می‌توانید این پای را به همراه چای میل کنید.

پای بدون گلوتن crumbletopped-mince-pies

مواد لازم:

  • 125 گرم کره
  • 200 گرم آرد بدون گلوتن
  • یک قاشق غذاخوری پودر قند
  • پوست پرتقال رنده شده
  • 200 گرم گوشت چرخ کرده بدون گلوتن

 

مواد لازم برای روی تارت:

  • 25 گرم بادام زمینی
  • 25 گرم بادام
  • کمی دارچین
  • 25 گرم کره
  • 25 گرم شکر قهوه‌ای

 

طرز تهیه:
برای ایجاد خمیر تارت، کره را داخل آرد بریزید و با درست خوب ورز بدهید. کمی پودر قند و پودر پرتغال به آن اضافه کنید. چهار قاشق غذاخوری آب داخل آن بریزید و خوب ترکیب نمایید. سپس به مدت 30 دقیقه داخل یخچال قرار دهید.

فر را از قبل با دمای 180 درجه گرم کنید. در یک مکان تمیز خمیر را با ضخمات دو الی سه میلی متر باز کنید. حالا داخل ظرف‌های مخصوص تارت قرار دهید و درون آن را با گوشت چرخ کرده پر کنید.

حالا مواد رویی تارت را در یک کاسه کوچک ترکیب کنید و روی تارت بریزید.  تارت را به مدت 20 دقیقه داخل فر بپزید و با کره یا خامه سرو کنید.

ارزش تغذیه ای:

  1. 175 کیلوکالری
  2. 21 گرم چربی
  3. 2 گرم کربوهیدارت
  4. 11 گرم شکر
  5. 1 گرم پروتئین
  6. 01 گرم نمک
آشپزی سنتی...
ما را در سایت آشپزی سنتی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : مانیا ashpazi-soonati بازدید : 239 تاريخ : 9 / 11 / 1399 ساعت: 18:36

اگر میخواهید غذا برای افطاری بپزید به شما آش جو را پیشنهاد میکنیم. یک آش خوشمزه و سالم برای افطار

مواد لازم:

  • جو= ۱۰۰ گرم
  • نخود= ۷۰ گرم
  • لوبیا= ۷۰ گرم
  • برنج= ۲ ق غ
  • عدس= ۷۰ گرم
  • سبزی آش= (تره ، جعفری، گشنیز، اسفناج ، شوید) ۵۰۰ گرم
  • پیاز داغ= ۲ ق س
  • سیر= ۲ حبه
  • نمک، فلفل، زردچوبه و نعنا= به میزان لازم
  • کشک= ۱۰۰ گرم
  • عصاره قلم =۱ پ

طرز تهیه:
ابتدا جو و برنج را در ظرفی کاملاً می پزیم، سپس نخود و لوبیا را نیز در ظرفی دیگر پخته و عدس را نیز می پزیم.

بعد آنها را با هم ترکیب نموده سبزی و عصاره قلم و سیر رنده شده را اضافه کرده و اجازه می دهیم کاملاً جا افتاده شود.

در این فاصله ۳/۲ از پیاز داغ را نیز داخل آش ریخته و بعد از آنکه کاملاً پخته و جا افتاده شد (در این بین باید کاملاً هم زده شود که ته نگیرد) داخل ظرف ریخته و روی آن را با پیاز داغ و نعنا داغ و کشک تزئین می کنیم.

آشپزی سنتی...
ما را در سایت آشپزی سنتی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : مانیا ashpazi-soonati بازدید : 212 تاريخ : 7 / 11 / 1399 ساعت: 20:21

سوفله بادمجان یکی از غذاهای خوشمزه و مجلسی می باشد که شما می توانید با رعایت چند نکته یک سوفله خوشمزه داشته باشید. سوفله بادمجان با گراتن بادمجان کمی متفاوت است داخل گراتن ها تخم مرغ ندارند ولی در سوفله ها تخم مرغ وجود دارد زیرا باعث پف مواد می شود. سوفله در سال ۱۸۲۰ توسط سر آشپز معروف آنتوین کارم که یکی از بهترین آشپز های آن زمان بود معرفی شد آنتوین سوفله گوشت طلا را نیز ابداع کرد. سوفله ها با انواع مواد مختلف گوشتی و مرغی و سبزیجات تهیه می شوند. امروز سوفله بادمجان بدون گوشت را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه سوفله بادمجان

  • تخم مرغ بزرگ ۲ عدد
  • بادمجان ۳ عدد
  • آب ۲ ق غذا خوری
  • پودر سوخاری ۳/۴ پیمانه
  • پنیر پارمزان ۳/۴ پیمانه
  • پونه خشک ۱/۲ ق غذا خوری
  • ریحان خشک ۱ ق غذا خوری
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
  • طرز تهیه سوفله بادمجان بدون گوشت

مرحله اول : آماده سازی
ابتدا ظرف پیرکس یا سرامیکی مدنظر را خوب با روغن چرب کنید و کمی پودر سوخاری روش بپاشید (چون سوفله ها داخل همان ظرفی که پخته می شوند سرو می شوند پس حسابی ظرف را چرب کرده تا مواد سوفله به ظرف نچسبد). فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد بگذارید تا گرم شود. بادمجان ها را شسته و حلقه حلقه کنید و برای نیم ساعت داخل آب نمک قرار دهید تا تلخی آن از بین برود.


مرحله دوم :سرخ کردن بادمجان
داخل تابه مقداری روغن ریخته برای جذب کمتر روغن در بادمجان ها می توانید روی آنها را با قلمو کمی ماست بمالید (هیچ اثری در طعم و مزه بادمجان ندارد) سپس بادمجان ها را داخل روغن داغ کمی سرخ کنید سپس روی دستمال روغن گیر قرار دهید تا روغن اضافی آن خارج شود.


مرحله سوم : تهیه مایه سوفله
داخل کاسه تخم مرغ ها را با آب با همزن برقی می زنید تا تخم مرغ ها حجیم شوند سپس ریحان و پونه خشک و نمک و فلفل سیاه به همراه پنیر اضافه کرده و هم زده تا مایه بکدستی حاصل شود.


مرحله چهارم : پخت سوفله
کف ظرف مورد نظر یه لایه بادمجان بگذارید و روی آنها پودر سوخاری بپاشید این کار را تکرار کنید تا بادمجان ها تمام شود سپس از مایه سوفله روی بادمجان ها ریخته و سوفله بادمجان را بمدت ۴۵ دقیقه داخل فر از قبل گرم شده قرار دهید تا پخته شود وقتی خوب پف کرد و طلایی شود از فر خارج کنید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا از داغی بیفتد سپس با همان ظرف سرو کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه سوفله بادمجان
1. می توانید مقداری پنیر پیتزا رنده شده یا چدار به مخلوطمون اضافه کنید.
2. به دلخواه کمی سس بشامل تهیه کرده و روی بادمجان ها بریزید.
3. می توانید از سیب زمینی نیز استفاده کنید بدین صورت که یک لایه سیب زمینی حلقه شده یک لایه بادمحان حلقه شده قرار دهید.
4. از فلفل دلمه حلقه شده نیز می توان استفاده کرد.
5. اگر جوز هندی در دسترس داشتید مقدار کمی به مایه سوفله اضافه کنید تا طعم خوبی به غذا بدهد.

آشپزی سنتی...
ما را در سایت آشپزی سنتی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : مانیا ashpazi-soonati بازدید : 192 تاريخ : 5 / 11 / 1399 ساعت: 23:17

نان سبوس دار یکی از انواع نان های بسیار خوشمزه و مقوی می باشد. یک دانه گندم از سه بخش تشکیل شده است که بخش بیرونی و خارجی که در معرض نور آفتاب است سبوس است بر اساس تحقیقات انجام شده هیچ ماده ای برای تسهیل در بهبود گوارش بهتر از سبوس نیست. نان سبوس دار نسبت به نان های دیگر کمی رنگ آن تیره تر است. از خواص مهم نان سبوس می توان به کمک به کاهش وزن و احساس سیری طولانی، سلامت بینایی، برای بیماری های ورم معده اشاره کرد، همچنین مصرف نان سبوس دار برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نیز بسیار مفید است. امروز نان سبوس دار بسیار خوشمزه را به شما آموزش خواهیم داد این نان را تهیه کنید و از خواص خوب آن بهرمند شوید همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه نان سبوس دار

  • پودر سبوس گندم ۱۰۰ گرم معادل ۱ و ۱/۳ پیمانه
  • خمیر ۲ ق غذا خوری
  • شکر ۱ ق چای خوری
  • نمک ۱ ق چای خوری
  • روغن ۲ ق غذا خوری
  • آرد سفید شیرینی پزی ۵۰۰ گرم
  • آب ولرم به مقدار لازم


مرحله اول : آماده سازی آرد
ابتدا آرد را سه بار الک کنید تا سبک شود سپس با پودر سبوس گندم مخلوط کنید و کنار بگذارید.

مرحله دوم : عمل آوری خمیر مایه
۱/۲ پیمانه آب را بگذارید تا ولرم شود یعنی حرارت آن در حدی باشد که اگر انگشت را داخلش فرو ببرید گرما را احساس کند ولی نسوزد سپس خمیر مایه و شکر را به آب ولرم اضافه کنید و هم بزنید سپس یک بشقاب روی ظرف گذاشته و بمدت ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا خمیر مایه فعال شود و کف کند.

مرحله سوم : تهیه خمیر سبوس دار
نمک را در ۱/۳ آب ولرم حل کنید. خمیر مایه عمل آمده را به مخلوط آرد که در مرحله اول تهیه کردیم اضافه کنید و هم بزنید سپس روغن و محلول نمک را اضافه کنید و با قاشق چوبی هم بزنید تا مخلوط شوند اگر نیاز بود آب ولرم بریزید تا خمیر جمع شود سپس خمیر را بمدت ۱۰ دقیقه خوب ورز دهید تا خمیر لطیف و نرمی بدست بیاد سپس خمیر را داخل یک کاسه که از قبل چرب کردید قرار دهید و روی آن را با سلفون بپوشانید و بمدت ۱ ساعت در جای گرم قرار دهید تا حجم بگیرد و پف کند.

مرحله چهارم : استراحت دوم نان سبوس دار
وقتی خمیر حجم گرفت با مشت پف آن را بگیرید و به اندازه دلخواه چونه کنید سپس سینی فر را چرب کنید و کف آن سبوس بپاشید و چونه های خمیر را داخل سینی قرار داده و روی آن را با نایلون چرب شده بپوشانید و به مدت ۲۰ دقیقه دیگر اجازه دهید نان سبوس دار استراحت کند.

مرحله پنجم : پخت نان سبوس دار
بعد از گذشت ۲۰ دقیقه نایلون چرب را از روی خمیر بردارید و آن را با روغن مایع رومال کنید و کنجد بپاشید و در فر از قبل شده به مدت ۳۰ دقیقه در دمای ۱۸۰ قرار دهید تا خمیر پخت شود یعنی وقتی خلال دندان وارد نان سبوس دار کنید تمیز بیرون بیاید. می توانید برای خوش رنگ شدن نان سبوس دار چند دقیقه پایانی گریل را روشن کنید پس از پخت آن ها را از سینی فر جدا کنید و برای چند دقیقه داخل یک دستمال گذاشته سپس همراه با صبحانه یا عصرانه خود میل کنید. نوش جان

 

نکات کلیدی در تهیه نان سبوس دار
1. حتما خمیر مایه شما تازه باشد تا فعال شود اگر این مرحله درست انجام نشود در نهایت خمیر شما سفت و سنگین خواهد شد.
2. وقتی خمیر را ورز می دهید باید یک خمیر لطیف و نرم بدست بیاروید می توانید برای ورز دادن از دستگاه استند میکسر استفاده کنید.
3. داخل فر یک کاسه آب بگذارید تا با ایجاد رطوبت نان نرم تر شود.
4. مقدار آب ولرم گفته نشد زیرا برای خمیر کردن با توجه به آردهای مختلف ممکن است کم یا بیشتر از اندازه بخواهد.

آشپزی سنتی...
ما را در سایت آشپزی سنتی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : مانیا ashpazi-soonati بازدید : 203 تاريخ : 2 / 11 / 1399 ساعت: 22:18